

Beynin ön bölgesinde yer alan frontal lob, özellikle üst düzey bilişsel işlevler açısından kritik bir rol oynar. Planlama, problem çözme, dikkat, sosyal davranışlar ve dürtü kontrolü gibi birçok bilişsel işlev, frontal lobun sağlıklı çalışmasına bağlıdır. Çocukların, öğrenme süreçlerinde frontal lob işlev bozukluğu yaşaması, bu hayati becerilerin zayıflamasına yol açar ve bu da belirgin somut olumsuz davranışlarla kendini gösterir. Bu olumsuz davranışların neler olabileceğini inceleyelim.
Dürtü Kontrol Eksikliği ve Davranışsal Patlamalar
Frontal lobun işlev bozukluğu çocuklarda dürtü kontrolünü ciddi şekilde zayıflatabilir. Dürtü kontrolü, bir çocuğun düşünmeden önce harekete geçme isteğini engelleme yeteneğidir. Frontal lob düzgün çalışmadığında bu beceri bozulur ve çocuklar öğrenme sürecinde şu olumsuz davranışları sergileyebilir:
Planlama ve Organizasyon Zorlukları
Frontal lobun düzgün çalışmadığı durumlarda çocuklar, öğrenme sürecini yapılandırmakta ve organize etmekte zorlanırlar. Bu zorluklar, ödev yapma alışkanlıklarından akademik performanslarına kadar geniş bir yelpazede somut olumsuz davranışlara yol açabilir:
Dikkat Süresinde Kısalma ve Odaklanma Zorlukları
Frontal lob, dikkat kontrolü açısından hayati bir öneme sahiptir. Bu bölgedeki işlev bozukluğu, çocuğun ders sırasında dikkatini toplamakta güçlük çekmesine neden olabilir. Bunun sonucunda ortaya çıkan somut olumsuz davranışlar şunlardır:
Başlangıç Zorluğu ve Görev Tamamlama Eksikliği
Frontal lob, yeni bir göreve başlama ve sürdürebilme becerisiyle ilişkilidir. Bu işlev bozulduğunda çocuklar, öğrenme süreçlerinde hem başlama hem de tamamlama aşamalarında zorlanabilir:
Problem Çözmede ve Mantık Yürütmede Zayıflık
Frontal lob, problem çözme ve mantıksal düşünme süreçlerinde de önemli bir rol oynar. Bu bölgedeki işlev bozukluğu, çocukların sorunları çözmede zorlanmalarına ve mantıklı kararlar alamamalarına neden olabilir. Bu da öğrenme süreçlerinde aşağıdaki somut davranışlara yol açar:
Sosyal Davranışlarda Uygunsuzluk
Frontal lob, sosyal davranışları kontrol etmede de etkilidir. Sosyal kuralları anlamak, empati kurmak ve başkalarının duygularını dikkate almak gibi beceriler frontal lobla ilişkilidir. İşlev bozukluğu bu becerileri zayıflatabilir ve şu somut olumsuz davranışlara neden olabilir:
Sabırsızlık ve İnatçılık
Frontal lob düzgün çalışmadığında çocuklar, sabırlı olma ve bekleme becerilerinde ciddi zorluklar yaşayabilirler. Bu durum, özellikle öğrenme süreçlerinde somut olarak şu şekillerde gözlemlenir:
Merkezimizde on yılı aşkın süreyle yaptığımız çalışmalarda gördüğümüz, Frontal lob işlev bozukluğu yaşayan çocukların öğrenme süreçlerinde somut olarak gözlemlenebilen birçok olumsuz davranışlarının var olduğudur. Dürtü kontrolü, planlama, dikkat, sosyal davranışlar ve problem çözme gibi temel bilişsel becerilerde zayıflıklar, bu çocukların eğitim hayatında çeşitli güçlüklerle karşılaşmalarına neden olur. Bu davranışları erken teşhis ederek ve Frontal Lobun gelişimini destekleyecek uygun stratejiler geliştirerek, bu çocukların öğrenme sürecindeki zorluklarını hafifletmek mümkündür. Unutmamak gerekir ki sorunlar zamanla kendiliğinden düzelmez, giderek daha da kronik bir hale gelir. Bu da uzun vadede çocuklarımızın arkadaşları tarafından dışlanmasına, öğretmenleri tarafından sürekli eleştirilmesine ve bilgiyi alıp işleme süreçlerinde yaşadığı problemlerin artmasına sebep olacaktır. Bu durum yaşam kalitesini giderek düşürecek, kendini yetersiz ve başarısız hissetmesine neden olacaktır.
Yüzlerce öğrenciyle yaptığımız çalışmalar sonucunda yaptığımız gözlemler ve yaptığımız testler sonucunda elde ettiğimiz veriler bize Frontal Lobun işlevlerinde düzelmeler olduğunu ortaya koymaktadır. Yukarıda belirttiğimiz problemlerin azalması hatta tamamen ortadan kalkması sonucunda bireylerin yaşam kalitesi ve buna bağlı olarak ta hayattan aldıkları doyum ve zevk artmaktadır. Geleceğe güvenle bakmakta, kendilerinin yeterli ve başarılı olduklarını düşünmektedirler.
Ancak hala yüzlerce çocuğumuz okullarda aynı problemlere uğraşmakta, aileler ve öğretmenler bu durumun neden kaynaklandığını tam olarak idrak edememektedir. Yapılacak olan değerlendirmeler ve bu değerlendirmeler sonucunda eldi edilen veriler ışığında hazırlanarak uygulanacak olan telafi edici destekleyici beyin egzersiz programlarıyla bu problemler en aza indirilebilir ve birçok çocuğumuzda tamamen ortadan kaldırılabilir. Çocuğunuzun hayat kalitesini yükseltmek ve onu en doğru şekilde desteklemek için Merkezimiz uzmanlarından destek alabilirsiniz.