

Bu yazımda düzenli ve planlı çalışma alışkanlığı kazanmak için öğrencilerin neler yapabileceğini ve ebeveynlerinin bu süreçte onlara nasıl destek olabileceklerini anlatmaya çalıştım. Düzenli ve planlı çalışmak öğrencilerin başarılarını artıracak olup, stresle başa çıkmalarına yardımcı olacaktır. Bu nedenle öğrencilerimizin planlı ve düzenli çalışma alışkanlığını geliştirebilecek bazı önerileri aşağıda açıklamaya çalıştım.
Aylık ve Haftalık Takvim Oluşturun
Öğrenciler, sınav tarihlerini, ödev teslim tarihlerini, diğer önemli etkinlikleri ve içinde bulunulan ay içerisinde hangi konuların çalışılıp öğrenileceğini içeren bir aylık takvim oluşturmalıdır. Oluşturulan bu aylık takvim daha sonra haftalık olarak düzenlenerek yapılacak işlerin ve öğrenilecek konuların haftalık organizasyonu yapılmalıdır. Hazırlanacak olan bu takvim, neyin ne zaman yapılacağını somut olarak gösterdiği için, öğrencilerin planlı bir şekilde çalışmalarına katkı sağlar. Bu plan içinde mutlaka günlük, haftalık ve aylık tekrar zamanlarının da belirlenmesi önem arz etmektedir.
Öncelik Belirleyin
Öğrenciler, takvim hazırlarken öğrenmeleri gereken konuları belirleyerek ve öncelik sırasına koyarak çalışmalıdır. Öncelik belirlerken, sınav tarihine konunun zorluk seviyesi veya daha önce anlamakta zorlandıkları konular ve özellikle sonraki konularla bağlantılı olup temel oluşturan konular dikkate alınarak belirlenmelidir. Öncelikli olarak mutlaka her gün okulda işlenen konuların günlük bir tekrarını yapılması büyük önem arz etmektedir.
Düzenli Çalışma Saatleri Belirleyin
İnsan beyni belirli eylemleri belirli zamanlarda bir düzen içerisinde yaptığında yaptığı işi alışkanlığa dönüştürür ve alışkanlığa dönüştürdüğü eylemlerde daha verimli çalışarak daha yüksek oranda performans gösterir. Bu nedenle belirli saatlerde düzenli çalışma alışkanlığı kazanmak önemlidir. Her gün aynı saat aralığında çalışmak, beyne düzenli bir program sağlar ve çalışma alışkanlığı oluşturacağı için beyin performansını arttırıp öğrenme verimini arttıracaktır. Düzenli çalışma saatleri içinde günlük, haftalık ve aylık tekrar saatleri net olarak belirlenmesi bilgi eksiği olmadan tam öğrenmenin gerçekleşmesini sağlayacağından yeni konulara geçişte kolaylaşacaktır.
Mola Zamanlarını Belirleyin
Çalışmak kadar dinlenmekte önemlidir. Hiç dinlenmeden sürekli uzun saatler aktif bir şekilde çalışan beyinin performansı zamanla düşmeye başlar. Küçük molalar kısa süreli bellekte işlenen konunun uzun süreli belleğe aktarılmasını da sağlar. Aynı zamanda düzenli mola zamanları belirlemek, öğrencilerin uzun süreli konsantrasyonlarını sürdürmelerine de yardımcı olur. Mola zamanlarında dinlenmek, beyini yeniden enerjiyle doldurabilir. Ancak bu mola zamanlarında teknolojik aletlerle vakit geçirmemek son derece önemlidir.
Hedef Belirleyin
Öğrenciler, çalışmak için masaya her oturduklarında belirli bir hedef belirlemelidir. Bu hedef o çalışma oturumunda hangi konunun çalışılacağını ve hangi yöntem kullanılacağının belirlenmesi olarak ifade edilebilir. Aynı zamanda belirli bir konuyu tamamlamak, bir bölümü anlamak veya belirli bir sayıda soruyu çözmek de hedef olarak belirlenebilmektedir. Hedefler, neyin, nasıl yapılacağını belirlediği için çalışma sürecini daha yönetilebilir ve etkin kılar.
Etkili Not Alma Teknikleri Kullanın
Çeşitli ders çalışma ve not tutma tekniklerinin öğrenilmesi ve kullanılması ders çalışma ve öğrenme sürecini olumlu yönde etkileyecektir. Ders çalışma ve not almak için, İSOAT, CORNELL ve AKIL HARİTALARI teknikleri öğrenilerek kullanılabilir. Derslerde etkili notlar almak, çalışma sürecini daha verimli hale getirir. Anahtar kelimeleri vurgulamak, konu içindeki neden sonuç ilişkilerini kaydetmek, örnek sorular eklemek ve notları düzenli tutmak, sınavlara hazırlık için önemlidir. Bu tekniklerin kullanılması yazım ve hazırlama aşamasında biraz vakit alsa da daha sonra haftalık ve aylık tekrarlarda çok hızlı bir şekilde konunun tekrar edilmesini sağlayacağından sınavlarda yüksek notlar sizi bekliyor olacaktır.
Çalışma Ortamını Düzenleyin
Rahat ve düzenli bir çalışma ortamı, öğrencilerin verimliliğini artırabilir. Işık öğrencinin kullandığı eline göre ayarlanmalı, dikkat dağıtıcıları azaltmak için masa mümkün olduğunca duvara dönük olmalı, odada poster vesaire varsa çalışma masasının arkasında kalmalı yine o çalışma oturumunda kullanılacak çalışma materyalleri mümkün olduğunca yerinden kalkmadan ulaşılabilir konumda olmalıdır. Sınavlarda ses kontrolünü sağlayamayacağımızdan dolayı çalışma ortamının gürültüden uzak ancak biraz ses alabilir şekilde yapılanmasının da faydalı olacağını düşünmekteyim.
Teknolojiyi Kontrol Edin
Sosyal medya ve diğer çevrimiçi aktiviteler dikkat dağıtıcı olabilir. Öğrenciler, çalışma sürelerinde bu tür aktiviteleri kontrol etmeli ve çalışma ortamlarına teknolojik alet sokmamalıdırlar. Eğer kullanmaları elzem bir durumdaysa tüm bildirimleri kapatmaları uygun olur eğer bilgisayarla çalışıyorlarsa da bilgisayarlarını çalışma amaçlarına uygun kullanmalıdırlar.
Sorunları Hemen Çözün
Çalışma sürecinde anlaşılmayan konuları hemen çözmek önemlidir. Konu anlaşılamadığında konuyu anlayan bir arkadaştan destek alınabilir. Böyle bir imkan yoksa ilk fırsatta öğretmenlerinden mutlak surette destek almalıdır. Sorunlar biriktikçe öğrenci, sınavlara hazırlık sürecinde daha fazla stres yaşayabilir.
Kendi İlerlemenizi Değerlendirin
Öğrenciler, belirli bir süre içinde ne kadar ilerleme kaydettiklerini düzenli olarak değerlendirmelidirler. Bu, hedeflere ulaşıp ulaşamadıklarını değerlendirmelerine sağlar ve gerektiğinde çalışma planlarının revize edilmesine olanak tanır.
Bu öneriler, öğrencilere düzenli ve planlı bir çalışma alışkanlığı kazanmalarında yardımcı olabilir. Ancak her öğrenci farklıdır, bu nedenle bu önerilerin kişisel ihtiyaçlara uygun şekilde uyarlanması son derece önemlidir.
Ebeveynlerde, çocuklarına düzenli ve planlı çalışma alışkanlığı kazandırmak için şu stratejilere odaklanabilirler:
Çocuğunuzla iletişim kurun; Çocuğunuzun duygu ve düşüncelerini anlamak için açık iletişim kurun. Hangi konularda zorlandıklarını veya daha fazla destek istediklerini sormak, iş birliği ruhunu teşvik edebilir.
Aile içinde bir çalışma planı oluşturun; Aile olarak, bir çalışma planı oluşturun. Çocuğunuzun ders programını ve sınav tarihlerini gözden geçirin. Bu plan, çocuğunuzun hangi günler ne kadar süreyle çalışması gerektiğini belirlemelerine yardımcı olabilir.
Düzenli Çalışma alanı oluşturun: Çocuğunuzun ders çalışabileceği rahat bir alan oluşturun. Bu alan, dikkat dağıtıcıları en aza indirgemek, çalışma materyallerini düzenlemek ve odaklanmayı kolaylaştırmak için düzenlenmiş olmalıdır.
Aile içinde sorumlulukları paylaşın; Aile içindeki sorumlulukları paylaşmak, çocuğunuza düzenli çalışma alışkanlığı kazandırmada yardımcı olabilir. Herkesin belirli bir görevi olması, ev işlerini ve diğer sorumlulukları etkili bir şekilde yerine getirmelerine olanak tanır.
Hedef belirleme ve planlama; Çocuğunuzla birlikte kısa vadeli ve uzun vadeli hedefler belirleyin. Hangi konular üzerinde çalışacaklarına ve ne zaman çalışacaklarına dair bir plan oluşturun. Bu hedeflere ulaştıkça çocuğunuza teşvik ve ödüller verin.
Takvim kullanımını öğretin; Takvim kullanmayı öğretin. Önemli sınav tarihlerini, ödev teslim tarihlerini ve diğer etkinlikleri takvimde işaretlemek, zaman yönetimi becerilerini geliştirmelerine yardımcı olabilir.
Çocuğunuzun öğrenme yöntemini anlayın: Çocuğunuzun öğrenme yöntemini anlamak, ona uygun öğrenme materyalleri ve stratejiler seçmelerine yardımcı olabilir. Görsel, işitsel veya kinestetik öğrenme yöntemlerine uygun yöntemler kullanın.
Mola zamanları belirleyin; Çocuğunuzun çalışma sürecinde düzenli mola zamanları belirlemesine izin verin. Bu mola zamanları, dinlenmelerini ve stresten uzaklaşmalarını sağlar.
Özdenetim yeteneklerini geliştirin; Çocuğunuzla birlikte özdenetim becerilerini geliştirin. Kendi başlarına çalışma süreçlerini yönetmeleri ve hedeflerine ulaşabilmeleri için destek sağlayın.
Bağımsızlık becerisi ve sorumluluk duygusu kazandırın; Çocuğunuzun kendi çalışma planlarını oluşturmalarına ve sorumluluk almalarına fırsat tanıyın. Bağımsızlık, çocuğunuzun kendi öğrenme sürecini daha iyi yönetmesine yardımcı olabilir.
Ebeveynlerin çocuklarına düzenli ve planlı çalışma alışkanlığı kazandırmak için destek olmaları ve öğrencinin kendi sorumluluklarını almasına fırsat tanımaları, uzun vadeli başarıyı teşvik edecektir.
Adem Alptekin Altunbaş
Aile Danışmanı
Beyin egzersiz Programları Uygulayıcısı
Öğrenci ve Aile Koçu